Minimalisme interesseert me, vooral omdat ik ontdekt heb dat het niet alleen over minder spullen gaat. Ik hoef niet al mijn spullen weg te doen. Ik vind het handig en leuk om spullen te hebben. Maar ik zie ook dat sommige spullen jarenlang op zolder of in de schuur staan, zonder ze ooit te gebruiken. Wat een onzin…

Waar besteed jij je tijd en energie aan?

Het boeiende aan minimalisme vind ik dat ik word uitgedaagd om te te bedenken waar ik mijn tijd en energie aan besteed. Ik verdiep me al een tijd in internet- en mobiel verslaving, ik baal regelmatig als ik te lang op mijn mobiel zit of achter mijn computer. Ik laat me vaak afleiden en kom er veel later achter dat ik eigenlijk nog helemaal niks heb zinvols gedaan. Dus ben ik aan de slag gegaan met de Pomodoro techniek, deze techniek helpt me om me op 1 ding tegelijk te focussen. Ik geeft mij een fijn en voldaan gevoel om enige tijd bewust aan een taak te werken. En ik werk dan veel sneller en efficiënter.

Waar kan je nu al mee beginnen?

Start met opruimen

Marie Kondo schrijft in haar boek Opgeruimd dat je het beste kunt beginnen per categorie. Dus bijvoorbeeld eerst al je kleding of al je boeken, deze uitzoeken en weggooien wat je niet meer nodig hebt.

Nog twee handige tips:

 

Vraag jezelf af: Word je er blij van?

Vraag jezelf af of je blij wordt van iets, zo ja, dan houd je het, zo nee dan gooi je het weg.

Spullen met mooie herinneringen – Maak een foto

Dingen van vroeger zijn soms moeilijk weg te gooien, er horen mooie herinneringen bij. Wat mij helpt is om er dan een foto van te maken, dan kan ik er altijd nog eens naar teruggrijpen (al verwacht ik dat ik dit nooit zal doen).

Jouw bezigheden

Een oefening die ik bij Nooitmeeropdieet aanbood was om jouw bezigheden van de afgelopen week te bekijken en te bepalen wat voelt als verplichting, als moeten en wat als vrije wil, als mogen. Kijk dan eens of hier balans in is. Vooral veel vrouwen zorgen vooral voor anderen en nemen weinig tijd voor zichzelf.

Bekijk eens waar jij je tijd aan besteed en is dit ook waar jij je tijd aan wilt besteden. Ik laat me regelmatig afleiden en kom terecht in een film, artikel, bericht of wat dan ook, terwijl ik veel liever een blog had geschreven of iets anders had gedaan. Hoe vaak zit jij ’s avonds te zappen, of kijk je nog een serie terwijl het allang bedtijd is. En in bed toch nog even je telefoon checken…

Kleine stappen…

Als je aan de slag wilt met mimimalisme, opruimen en bewuster met je tijd omgaan, begin dan met kleine stappen. We zijn geneigd als we ergens enthousiast over zijn om onszelf er in te storten, om vervolgens weer heel snel het helemaal te vergeten. Zo gaat het ook altijd met een dieet…Dus begin met een kleine stap, bijvoorbeeld je bewust worden hoe vaak jij je telefoon gebruikt. (lees mijn blog).

  • Plan een avond zonder televisie
  • Plan een vrije dag
  • Ruim je t-shirts op en gooi er wat weg
  • Blok een uurtje om te lezen
  • Maak een wandeling
  • Plan een afspraak met een vriend(in)
  • Plan iets wat je al heel lang wilde
  • Vraag hulp

En zo kun je vast veel meer bedenken, maar start met een actie waarvan je zeker weet;

‘dit gaat me komende week zeker lukken!’

 

Wat ga jij doen of plannen? Ik lees graag je reactie!

Reageer via Facebook

comments